AUTISME / ASF

AUTISME / ASF

Jeg har specialiseret ekspertise på- og mange års erfaring indenfor dette område.


Jeg tilbyder samtaler/terapi; rådgivning; kurser og supervision til følgende målgrupper:

Forældre til barn med autisme

Ung/voksen med autisme

Fagprofessionelle som arbejder indenfor området


TIL FORÆLDRE:

Når dit barn har fået en diagnose indenfor autismespektret, så efterlades man med et kaos af følelser:

LETTELSE;  fordi man nu endelig har fået en forklaring på hvorfor det har været så svært;

SORG; fordi ens barn har en diagnose;

BEKYMRING; fordi man har svært ved at forestille sig fremtidsmulighederne for ens barn;

FORVIRRING; fordi man ikke ved hvordan man skal være forældre for sit barn, under hensyntagen til autismevanskelighederne; og

UDMATTELSE; fordi man ofte har kæmpet i årevis i forsøg på at skabe trivsel og udvikling i sin familie - uden held.


Det psykiastriske system er desværre ikke organiseret, så man kan få hjælp til at få styr på ovenstående. I langt de fleste tilfælde, får man diagnosen og tilbud om enkelte kursusdage. Denne hjælp er langt fra tilstrækkelig.

Hvert barn med autisme er unikt og er påvirket af udfordringer på sin individuelle måde.

Og hver familie er unik og er derved også påvirket af autismen på hver sin måde.

Det er derfor afgørende, at hjælp tilpasses til lige præcis dit barn og jeres familie.


I samtalerne hos mig får I som forældre hjælp og støtte til identificering samt bearbejdning af de mange følelser og oplevelser som gennem årerne har samlet sig sammen.

Ligeledes får I psykologisk indsigt og viden omkring jeres barns autistiske karakteristika. 

Via samtalerne lærer I nye og anderledes måder at se og forstå jeres barn på, ligesom I får råd og vejledning til, hvordan I kan indgå i tilpassede udviklingsstøttende samspil og kommunikation, som kan støtte og udvikle barnets læring og kompetencer.


Dette vil sikre, at I som forældre får redskaber til at skabe de forandringer i jeres familieliv som I ønsker, ligesom det vil sikre, at jeres barn med autisme fortsætter sin udvikling af kompetencer og færdigheder. 


I får også hjælp til, hvordan I kan skabe vigtige forandringer, der kan sikre bedre trivsel og udvikling for alle familiens medlemmer  herunder søskende.


Børn med autisme er børn på præcis samme måde som andre børn; nemlig menneskebørn. ALLE børn kan og skal udvikle sig. Og ALLE børn har brug for at indgå i tætte og nære relationer. Også børn med autisme. 


At være på autismespektret kan udgøre en særlig svær udfordring, da barnet/den unge ofte er udfordret på de sociale samspils- og kommunikations kompetencer som er så centralt afgørende for, hvorvidt vi udvikles og trives.

At være forældre til disse børn er næsten altid også forbundet med følelsesmæssig stress, da man i årevis har oplevet barnet selv afvise- og blive afvist i initiativer til kontakt, nærhed, fælles opmærksomhed og sociale samspil.

Samtidig kan barnets afvisning eller blokering være så insisterende, at mange forældre oplever for meget af deres tid og samspil med deres barn går med konflikt og kamp.

Noget som tilsammen skaber en følelse af ”ikke at lykkes” som forældre; en følelse som kan være utrolig hård at bære rundt på.


Modsat før i tiden, er vi i gang med et paradigmeskifte, hvor vi i dag forstår autismespektrumforstyrrelser i et nyt og langt mere udviklingsorienteret perspektiv. Eksempelvis ses vanskeligheder indenfor de sociale kompetencer ikke længere som permanente udfordringer uden mulighed for udvikling, men i stedet, med udgangspunkt i den nyeste neuropsykologiske forskning, som kompetencer, der som udgangpunkt fungerer anderledes, og derfor i endnu højere grad har brug for at blive stimuleret og øvet, under hensyntagen til, at barnet med autisme ofte har brug for en anderledes stimulering i samspillet, end den vi intuitivt som forældre giver vores børn.


Jeg har skrevet flere bøger omhandlende hjælp til forældre til barn med autisme, du kan finde dem omtalt under fanen "bøger".


Jeg har skrevet følgende artikel - omhandlende terapi til forældre til børn med autisme:


http://infolink2003.elbo.dk/PsyNyt/Dokumenter/doc/18535.pdf


TIL DEN UNGE/VOKSNE MED AUTISME:

At leve med en neurodivergens der bl.a. omfatter kommunikation og de sociale kompetencer, kan være særdeles udfordrende og forbundet med oplevelser af, at føle sig misforstået og afvist. Oplevelser der over tid kan skabe følelse af ensomhed og føle sig forkert.

Når man er på spektret, aflæser og opfanger man ikke automatisk og intuitivt de sociale normer og regler som guider vores samspil med andre, som giver os en forståelse for os selv og andre og som er så vigtige for, hvorvidt vi føler os som en en del af et fællesskab.


De fleste mennesker med autisme, vil opleve at deres aflæsning af det sociale foregår langt mere bevidst, analytisk og forbundet med stor mentalt energiforbrug. 

Det sociale kan ligeledes være særdeles svært for andre at forklare, fordi det netop aflæses og analyseres ubevidst/intuitivt/uden ord.

Forenklet kan man sige, at når man har autisme, så ved man ofte ikke, hvad det er, man ikke ved.

Ligesom mennesker der ikke har autisme, ikke ved, hvad det er, de ved.


I samtalerterapien får du hjælp og støtte til at udvikle en forståelse for, hvad dine autistiske karakteristika har af konsekvenser for din kommunikation og dine sociale samspil.

Du får hjælp og støtte til at skabe indsigt og sammenhæng ml dine tanker og følelser, ligesom du får indsigt i konstruktive handlemuligheder i forhold til det, du måtte ønske at forandre eller udvikle.

Du får ligeledes konkret vejledning i, hvordan du kan håndtere dine sociale relationer på en mere bæredygtig måde, som ikke i samme omfang vil være forbundet med belastning, utryghed og stress.


TIL DEN FAGPROFESSIONELLE:

At arbejde med børn/unge/voksne med autisme kan være udfordrende og forbundet med øget stress belastning.  Grundet vores biologi kan vi bl.a. stresses af noget af den adfærd og kommunikation som kan være karakteristisk for autisme.

Dette stiller øget krav til mentaliseringsevnen hos den fagprofessionelle, ligesom det stiller øget krav til viden om, hvordan vi aflæser ligheder og forskelle ml neurodivergens. 


Jeg tilbyder kurser og supervision der giver opdateret og vigtig viden om, hvordan man kan forstå autisme og dens afledte karakteristika.

Ligeledes vil den fagprofessionelle få konkrete metoder og redskaber til, hvordan man kan arbejde med barnet/den unge/den voksne i et udviklingsperspektiv, hvor samspil og kommunikation tilpasses autistiske karakteristika og foregår indenfor zonen for nærmeste udvikling.

Man vil også opnå viden om hvorledes man konkret arbejder med at støtte og stimulerer udviklingen af nye kompetencer, samt formidler kompenserende strategier i forhold til autismens særlige udfordringer.


Kursus og supervision aftales og tilpasses altid i form og indhold til den enkeltes  aktuelle behov.


I forlængelse af min bog: Sådan møder du dit barn med autisme - en håndbog til forældre, tilbyder jeg uddannelsesforløb og kurser, målrettet fagprofessionelle, med opkvalificering i hvordan man møder børn med autisme udviklingsstøttende.


Hvert kursus og uddannelsesforløb kan både i form, omfang og indhold tilpasses aktuelt til deltagernes behov.